marți, 18 octombrie 2016

Mașinile autonome ar putea pune viața pietonilor pe locul 2

Imaginează-ți următorul scenariu: mașina autonomă te duce către întâlnirea de afaceri și, deodată, în fața mașinii apar pe rând o minge, apoi un copil care încearcă să recupereze mingea. Computerul mașinii evaluează situația și determină că are 2 posibilități de a continua cu risc minim: a) evită copilul intrând într-un copac, fiind foarte plauzibil ca pasagerii să fie vătămați și b) merge înainte spre copil și evită vătămarea pasagerilor.

Mercedes F15 - Mașina prototip care nu poate circula pe străzile din America, pentru că nu există legislația pentru mașini atăt de avansate. Sursa Youtube / The Verge
Când am văzut știrea, mi-a venit în minte RoboCop, un film futurist din 1987, despre un polițist rănit în stadiu terminal, care apoi devine cyborg în serviciul poliției și este condus de "directive".

Directivele după care se a fost programat cyborgul RoboCop. Sursa: Wikia

Evident, în cazul în care apărea o situație în care cyborgul RoboCop ar fi avut de încălcat mai multe directive, de fiecare dată avea prioritate directiva cu număr mai mic. După cum se vede mai sus, protejarea nevinovaților deja este pe locul 2 în listă, și se pare că acest lucru se va întîmpla și în domeniul auto: mașinile autonome vor avea ca directivă primară protejarea pasagerilor. Acest lucru a fost deja subliniat de către Christoph von Hugo, șef al diviziei de asistență și siguranța conducerii auto a Mercedes, într-un interviu.
Nu pare tocmai etic, însă nu prea văd motive să se întâmple altfel. Dacă ne întoarcem un pic în timp, în istoria autovehiculelor au existat o serie de modele aparent proiectate ca vehicule "utilitare"(Sports Utility Vehicle), dar care de fapt n-aveau nici o legătură cu utilitatea, ci doar cu luxul și cu siguranța pasagerilor.
Evident, împreună cu mulți cai putere. Da, este vorba despre SUV-urile de lux, cu mulți cai putere, precum Audi Q7, BMW X5 și așa mai departe. Aceste mașini au formă de mașină de teren, teoretic numai bune de urcat munții, dar care practic rareori ies de pe asfalt și combină luxul cu siguranța, dar păstrând caii putere. Într-un studiu (menționat aici) privind impactul între mașini de mărimi diferite a rezultat că șansele ca șoferul (și pasagerii) mașinii mici să fie victimă fatală, sunt de 7 ori mai mari decât șoferul mașinii mai mari, cel puțin în cazul impactului frontal.
Siguranța a fost factorul cheie în vânzarea acestor vehicule, iar noile modele, autonome, vor continua tradiția.

Indiferent de problemele de natură etică ale mașinilor autonome, vă invit să vedeți acest videoclip despre Mercedes F15

Ți-a plăcut această postare? Spune și altora!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Super ofertă la eMag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...