sâmbătă, 10 decembrie 2011

Vreau camera foto DSLR - Partea I

Dupa ce am petrecut o vreme cu camera foto Panasonic LX5 am aflat una dintre limitarile majore ale camerelor foto compacte, si anume ca este foarte dificil sa obtii o fotografie cu profunzime de camp scazuta (sau cu efect Bokeh amplu) atat timp cat folosesti un senzor mic. Din acest motiv, am hotarat ca a venit vremea sa caut o camera foto DSLR, cu senzor mare, pe care sa pot avea un control cat mai bun asupra imaginii. Usor de zis, dar mai greu de facut atat timp cat bugetul nu este nelimitat. Si uite asa am ajuns sa despic in patru capabilitatile camerelor foto recente, pe care le-as putea considera satisfacatoare.

Ei bine, criteriul de satisfactie este foarte subiectiv, motiv pentru care avem zeci de discutii pe forumuri despre 'care DSLR e mai bun', si evident raspunsul tinde sa fie mereu acelasi: acela care iti satisface pretentiile.
In cazul meu, fiind vorba despre o migrare de la o compacta extrem de rapida (Panasonic LX5) la DSLR, evident ca m-a interesat foarte mult viteza de operare a noii camere.


La o prima evaluare, pornind de la ideea ca ma intereseaza o camera moderna am creat o lista preliminara: Sony SLT-A35, Nikon D5100, Sony SLT-A55 si Nikon D7000. Toate aceste camere au in comun un senzor de 16 megapixeli creat de Sony, despre care DxOMark spune ca este unul dintre cei mai performanti senzori, cel putin in ceea ce priveste sensibilitatea ISO.


Ok, am o lista de optiuni, trebuie sa determin care mi se potriveste cel mai bine. Evident, am lecturat tone de review-uri despre Nikon D5100, Sony SLT-A55 si Sony SLT-A35. Nikon D7000 a iesit din scena, deoarece depasea bugetul meu de fotograf amator.

Pornind de la rezultatele acestor review-uri, am construit criteriile de departajare, incercand sa aflu care dintre cele trei este camera care poate fi candidatul ideal (pentru mine) pentru a deveni urmasul compactei Panasonic LX5. Iata care au fost criteriile si punctajele pe care le-am acordat:


Candidatul #1: Sony SLT-A35

Si astfel, Sony SLT-A35 a devenit un candidat excelent pentru noua mea camera foto, deoarece este una dintre cele mai rapide camere DSLR in segmentul ei de pret. Rapiditatea si ergonomia au fost criterii importante pentru mine, de aici si punctajul mare pe care l-am acordat pentru sumedenia de informatii afisate de camera, in detrimentul calitatii mai bune pe care o are imaginea intr-un vizor optic. Sony SLT-A35 are un numar destul de mic de butoane, care ar trebui sa nu intimideze utilizatorii care migreaza de la compacte la DSLR/SLT.



Pentru ca am avut ocazia sa vad cum functioneaza Sony SLT-A35 si sa pot obtine si cateva fotografii, le prezint aici:




Dupa cum se poate observa, Sony SLT-A35 produce fotografii foarte clare chiar si cu obiectivul standard 18-55mm. Pentru setarile e baza (ISO, WB, expunere) exista butoane dispuse accesibil. Aparatul comuta automat intre vizorul elctronic si ecranul LCD in functie de prezenta ochiului fotografului langa vizor sau nu. Ambele ecrane afiseaza aceeasi informatie, vizorul electronic putand fi folosit chiar si pentru redarea fotografiilor dupa captura. In cazul in care 'automatic review' este dezactivat si se foloseste un card cu rata de transfer ridicata, camera poate captura fotografii la o viteza uimitoare: 7 cadre/secunda in modul tele-zoom continuous shooting, 5,5 cadre/secunda in mod continuu rapid si aproximativ 3 cadre/secunda in modul continuu lent.


Vizorul electronic din Sony SLT-A35

Datorita tehnologiei SLT (Single-Lens Translucent), nu este posibila folosirea unui vizor optic in camerele foto SLT. Acest lucru are unele avantaje, dar si inconveniente. Avantajele majore sunt:
  • posibilitatea de a focaliza continuu prin metoda 'detectie faza', cea mai rapida metoda de focalizare. aceasta este posibila atat in timpul fotografiei in mod continuu, cat si in timpul filmarii. Camerele foto DSLR folosesc in modul live view (cel folosit in timpul filmarii) focalizare prin detectia contrastului, care uzual este mai lenta si necesita schimbarea continua a planului de focalizare in timpul determinarii focusului. 
  • imaginea afisata in vizor si pe ecran are deja aplicate corectiile de expunere si white balance. Pe camerele cu vizor optic este necesara revederea fotografiilor dupa declansare pentru a se putea determina acuratetea balantei de alb si a corectiei de expunere aplicate. Sony SLT permite vederea efectului acestor setari inaintea declansarii.
  • posibilitatea afisarii oricarei informatii in vizorul electronic. Aceste informatii pot include: histograma, grila de asistenta la compozitie, cat si o linie virtuala de orizont cu rolul de a ajuta utilizatorul in compozitie, indicatorul de stabilitate a camerei. Camerele foto DSLR nu au aceasta versatilitate, vizorul optic avand limitari in privinta cantitatii de informatii ce poate fi afisata
  • In cazul fotografierii in lumina scazuta, vizorul poate afisa subiectele mult mai bine decat vizoarele optice.

Inconvenientele vizorului electronic din camerele Sony SLT
  • rezolutia si contrastul acestuia nu este impresionanta, lucru care poate fi deranjant pentru unii utilizatori. Acest lucru se va imbunatati in timp, modelul recent lansat Sony SLT-A77 foloseste un ecran OLED in loc de LCD, cu rezolutie si contrast imbunatatite.
  • implementarea Sony favorizeaza viteza de operare in detrimentul zgomotului. Astfel, daca pe o compacta obisnuita imaginea din ecran este afisata lent, dar cu zgomot mic, nu la fel stau lucrurile si pe vizorul din sony SLT. In cazul in care scena fotografiata este luminata slab, pe ecran si in vizor sunt afisate rapid imagini, aparent fara lag, insa cu tot cu zgomot. In cazul in care lumina este intensa, zgomotul se reduce, fiind posibila afisarea in vizor si pe ecran a unor imagini fara zgomot. Acest zgomot nu apare si in fotografia finala.


Despre inteligenta camerei Sony SLT-A35

Modurile P/A/S/M pot opera cu ISO setat manual, ori 'AUTO'. Modul auto selecteaza cel mai scazut ISO la care se poate fotografia in cel mult 1/60 secunde, atat timp cat valoarea ISO nu depaseste 1600. Cand calculul expunerii implica depasirea acestor parametri, camera mentine ISO-ul la cel mult 1600, lungind timpul de expunere. Dupa cum se poate vedea si in mostre, la ISO 1600 senzorul nu produce zgomot care deranjeze, in cazul in care fotografia e printata la marime mica sau e vizualizata pe calculator/TV.

Spre deosebire de alte camere precum Nikon D3100 sau Panasonic LX5, setarea ISO auto pe Sony SLT-A35 nu poate opera intr-o marja impusa de utilizator. Atat Nikon D3100 cat si Panasonic LX5 permit algoritmului de autoselectie valoare ISO integrat in camera sa aleaga valori pana la o anumita limita indicata de utilizator. Din pacate, Sony SLT A35 nu ofera acest lucru, dar pe de alta parte limitarea 'din fabrica' la 1600 pare sa fie o alegere potrivita.

Sony SLT-A35 este o camera destul de mult modificata fata de SLT-A33. Daca in Sony SLT-A33 se mai pot gasi: ecran rabatabil, indicator orizont virtual si posibilitate de a folosi tecomanda wireless, la Sony SLT-A35 aceste functii lipsesc. Totusi, se poate folosi telecomanda cu fir.
O alta functie majora care lipseste din cele mai multe camere SLT este cea de corectie in camera a aberatiilor cromatice si a distorsiunilor provocate de obiectiv. Camerele Nikon si Panasonic, chiar si cele entry level, au aceasta functie disponibila. Din acest motiv, Sony SLT poate produce direct din camera JPEG-uri care arata ceva mai putin 'sharp' decat pe Nikon sau Panasonic. Totusi, corectia se poate face ulterior, folosind instrumente software de developare, precum Adobe Camera Raw sau similare.

Ți-a plăcut această postare? Spune și altora!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Super ofertă la eMag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...